Keşfet ile ziyaret ettiğin tüm kategorileri tek akışta gör!
Kayhan Karlı Yazio: 10 Soruda Sosyal ve Duygusal Öğrenme İçin Siz Ne Yapıyorsunuz?
Sosyal ve duygusal öğrenme nedir diye sorsam hemen bir sürü cevap gelmeye başlar. Eğitim dünyasında son dönemde farklı paydaşların özellikle de eğitimcilerin giderek öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenme (SDÖ) yeterliliklerinin geliştirilmesine vurgular yapılıyor ve gelişmiş eğitimsel kazanım, başarı ile sosyal duygusal öğrenme arasında bağ kurmaktadır. Covid19 salgınıyla birlikte aslında bu kavramların iyice güncelleştiğini de görüyoruz. Öyle ki aslında eğitim sistemleri son yıllarda bilişsel alanların gelişimine odaklanmaktan dolayı kaçırdığı sosyal-duygusal beceriler boyutunu salgın sırasında toplumsal olarak keşfettik. Oysa ülkemizde bu tartışmaların önemli bir boyutu, SDÖ odaklı çalışan okulların daha çok oyun oynadıkları ve öğrenenlerin akademik-bilişsel gelişimlerini geride bıraktıkları yönünde bir algı etrafında yürümekteydi... Şimdi bakıyorum da düne kadar öğrenenlerin bu becerilerini umursamayan ve varsa yoksa deneme sınavları ve sonuçları diyen okulların salgın sonrası yeniş normalleri bu beceriler odaklı olacakmış…
Yeni kent sosyolojisi bağlamı…
Nedir bu SDÖ?
Biz yetişkinler nasıl anlayacağız?
Bu bağlamda ebeveynler, okullar ve eğitimciler için bir öz değerlendirme aracı gibi, öğrencinin sosyal duygusal öğrenmesini etkileyen eğitimcinin var olan öğretme pratiklerini ve bu öğretme pratiklerini uygulamak için eğitimcinin kendi SDÖ yeterliliklerini yansıtmasına yardımcı olmak için bazı soruları paylaşmak isterim.
1) Ebeveynlerin ve öğretmenlerin sosyal, duygusal öğrenmeyi yüksek kaliteli öğretme ve öğrenmenin ayrılmaz bir parçası olarak ele aldıklarını yansıtan tutum-davranışlarını gözlemleyebiliyor musunuz?
2) Kendiniz yetişkinler olarak öz değerlendirme yapıyor musunuz ve çocukların öz değerlendirme yapmalarını sağlamak için neler yapıyorsunuz?
3) Evinizin/sınıfınızın/okulunuzun ikliminde sosyal ve duygusal becerileri destekleyen bir dil kullanıyor musunuz?
4) Öğretim pratikleri yoluyla öğrencinin sosyal ve duygusal öğrenmesini desteklemek için geniş ölçüde uzaktan eğitimde öğretmen becerisi sağlamak için neler yapıyorsunuz?
5) Çocukların sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin gelişimi için bilişsel alan gelişimine ayırdığınız zaman dan fazlasını ayırabiliyor musunuz?
6) Anne ve babalar olarak kendi öğrenmenizi destekleyen pratiklerin uygulanmasında ne gibi etkilerinin olduğunu düşünmek, tartışmak için beraber neler yapıyorsunuz?
7) Çocuğunuzun içinde yaşadığı ekosisteme olan duyarlılığını artırmak için okul dışında sizin yöntemleriniz var mı? Varsa bunların işe yaradığını nasıl anlıyorsunuz?
8) Çocuklarınızdan yansıtıcı geri bildirim alabilmek için neler yapıyorsunuz?
9) Otonom bir birey olabilmeleri için çocuklarımızın otonomisini destekleyecek hangi tutum ve davranışları sergiliyorsunuz?
10) Özgürlük ile sınırsızlık, öz güven ile hadsizlik, özerklik ile dayatmacılık arasındaki farkları siz anlayabiliyor musunuz? Çocuğunuz nasıl fark ediyor?
Yorum Yazın