Keşfet ile ziyaret ettiğin tüm kategorileri tek akışta gör!
Otizmli Olduğu İçin Okula Alınmayan Ozan'ın Annesi 3 Aralık'ta AİHM'in Önünde
3 yıl önce 'otizmli' olduğu için özel bir okula alınmayan 8 yaşındaki Ozan Sanlısoy'un AİHM'de devam eden davasına dikkat çekmek isteyen annesi avukat Sedef Erken, Strasbourg'da Yüksek Mahkeme''nin önünde bir 'çocuk çadırı' kurmaya hazırlanıyor.
'Otizmli' olduğu için 3 yıl önce özel bir okulun anaokulu bölümüne alınmayan Ozan Sanlısoy'un (8) ailesi, okul yöneticileri hakkında 'Eğitimde ayrımcılık ve eğitim hakkının engellenmesi' davası açılması için suç duyurusunda bulundu. Savcılığın takipsizlik kararı vermesinin ardından Ağır Ceza Mahkemesi'ne itiraz eden aile, yine red yanıtı aldı. Bunun üzerine aile, küçük Ozan adına AİHM'de 'Eğitim hakkının ihlali ve ayrımcılık' nedeniyle başvuruda bulundu. AİHM de davayı öncelikli dava olarak kabul etti.
Davanın artık sonuç aşamasına geldiğini söyleyen anne Sedef Erken, davaya dikkat çekmek için Strasbourg'daki AİHM binası önünde 'çocuk çadırı' kurup basın açıklaması yapacak. Strasbourg'a gitme hazırlıkları ile uğraşan Sedef Erken, DHA'nın sorularını yanıtladı. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'ne başvurduklarını ve 1,5 yıl beklediklerini belirten Erken, 'Fakat daha sonra dosya ile ilgili öncelik kararı çıktı. Hem çocukla hem de eğitimle ilgili bir konu olduğu için hem de engelli hakları ile ilgili olduğu için sanıyorum. Bize bazı sorular gönderildi. Adalet Bakanlığı'na aynı şekilde sorular gönderildi. Dilekçeler safhası başladı. Bu yazın sonuna doğru bu safhalar bitti. Dava artık karar aşamasına geldi. Bu süreçlerde maddi ve manevi zorluklar yaşadık. Bizim dışımızdaki pek çok aile aynı zorlukları yaşıyor olmasına rağmen, bu yollara başvuramıyorlar. Haklı olarak. Ben avukat olmama rağmen bu konuda çok sıkıntılar yaşadım' dedi.
'Önümüzdeki yıl 3. sınıfta olacak. Oradan itibaren başımıza neler gelecek bilemiyoruz'
Ozan'ın şu anda bir devlet okulunda eğitim gördüğü anlatan Sedef Erken, 'Okulda kendisine dair eğitimi alamıyor. Öğretmenin otizm konusunda hiçbir bilgisi yok. Bu bilgileri aktarmaya çalıştığınızda da okulların genel eğitimle ilgili sorunlarını aşıp, onlardan sonra sizin çocuğunuz için ayrıca bir servis vermeye ne vakitleri, ne istekleri, ne azimleri var. Bunların hiçbiri yok. Ozan okulda sadece sosyalleşiyor. Zaten ozan ilkokul 1 ve 2'de göreceği konuları okula gitmediği bir yılda evde okuma yazmayı sökerek, basit matematik işlemlerini kendi kendine öğrenerek gerçekleştirmişti. Önümüzdeki yıl 3. sınıfta olacak. Oradan itibaren başımıza neler gelecek bilemiyoruz. Yaşayıp göreceğiz' diye konuştu.
AİHM önüne çocuk çadırı kuracak
Erken, AİHM önünde yapacağı basın açıklaması ile ilgili de şunları söyledi: 'Bu dava belli bir noktadan sonra otizmli çocukların eğitim hakları adına bir emsal dava noktasında. Dolayısıyla da, bu bizim için bir sorumluluk, bir görev haline geldi. Bu görevin bir devamı olarak gördüğümüz Avrupa kamuoyunda da çocuklarımızın eğitim haklarının bu şekilde sorunlu olduğunu duyurma eylemi diyebiliriz buna. Burada çok pasifist bir duruş olacak. Hani kucağımda bir ayıcıkla, yanımda bir çocuk çadırıyla bir basın açıklaması okuyacağım özet olarak. Ama amaç burada hem AİHM'in fark etmesini hem Avrupa'daki otizm derneklerinin bu davaya yoğun temasını sağlamak. Avrupa'da bizim yaşadığımız sorunlara benzer sorunlar yaşamıyorlar. Yıllar önce işin bu kısmını çözmüşler. Orada bunu dile getirmek ve çocuklarımızın sesini biraz daha yüksetmek amaç. Gitmeden önce Çağlayan Adliyesi önünde de benzer bir basın açıklaması yapıp, burada da basında sesimizi duyurmaya çalışacağız.
Otizm Dernekleri Federasyonu Genel Sekreteri M. İrem Afşin de davayı başından beri takip ettiklerinin altını çizerek, 'Sadece Ozan'ın eğitim hakkı için değil, Türkiye'deki diğer otizmli çocukların standart eğitim sürecini sürdürebilmeleri için çok ciddi bir emsal teşkil edeceğini düşünüyoruz davadan çıkacak olumlu, bizim lehimize bir kararın... Genel anlamda baktığınızda, eğitim otizmli bireyler için tedavi anlamına gelebilecek bir noktada. Bizim erken teşhis ve özel eğitimden başlayarak kaynaştırma süreci ve devamındaki mesleki eğitimler dahil olmak üzere çok ciddi eğitim problemlerimiz var' dedi.
Ali Gündoğan, DHA